Készségfejlesztő iskola
A készségfejlesztő iskola általános célkitűzései
  • Az értelmileg akadályozott tanulók szocializációjának segítése, a munkavégzéshez szükséges kötöttségek, szabályok interiorizált elsajátíttatása, a későbbi rehabilitációs illetve védett munkahelyeken történő munkavégzés képességének elősegítésére.
  • Olyan egyszerű gyakorlati tevékenységek alapjainak elsajátíttatása, ami a rehabilitációs és védett munkahelyek legtöbbjében megtalálható.
  • Felkészítés a családi körben is végezhető egyszerű betanulást igénylő munkafolyamat végzésére, ami a fogyatékos ember teljesebb életét, a társadalomban és a termelőmunkában való részvételét, ezzel együtt részleges társadalmi habilitációját és rehabilitációját segíti elő.
  • Felkészítés arra, hogy irányítással egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatokat elvégezzen Támogatott Foglalkoztatás keretein belül.
  • Váljon alkalmassá a huzamosabb, kitartó munkavégzésre.
A képzés speciális sajátosságai
  • Minimális elméleti ismeretet igénylő tevékenység elsősorban tevékenységbe ágyazott ismeretszerzéssel történő elsajátíttatása.
  • Folyamatos szoktatás a termelőmunkában megszokott munkaidő szerinti terheléshez, figyelembe véve az értelmileg akadályozott személyiség tűrőképességét és az egyes sajátos nevelési igényű fiatalok egyéni terhelhetőségét.
  • Az alapfokú iskolában megszerzett ismeretek lehetséges szinten tartása, fejlesztése.
  • Az egyéni képességek figyelembe vételével történő differenciált fejlesztés.
  • A gyógypedagógiai irányelvek szerinti korrektív, kompenzáló és rehabilitációs célú fejlesztés gyógypedagógus irányításával és a nevelőmunkát segítő szakember aktív részvételével.
  • Munkavégzéshez szükséges alapvető szakmai ismeretek elsajátíttatása.
9-10. évfolyam

Előkészítő évfolyamok

Ezen a két évfolyamon a tanuló bővítve az általános iskolában megszerzett műveltségi és praktikus ismereteket felkészül a gyakorlati évfolyamok tevékenységeire. Megismerkedik az intézményben elsajátítható gyakorlati modulokkal.

11-12.évfolyam
Önálló életvezetésre felkészítés
Célja

Olyan készségek kialakítása, amelyek a mindennapi élet gyakorlati készségeinek használatával képessé teszik a tanulókat kiscsoportos lakóotthonban vagy önálló lakrész birtokában, napköziben való foglalkoztatással illetve védőmunkahelyi munkával, személyre szabott feltételekkel viszonylag önálló életet élni.

 

A készségfejlesztő speciális szakiskolában az OM által elfogadott szakképzési modulok alapján folyik a képzés.

A szakképzések megnevezése
  • Papírtermék készítő
  • Parkápoló
  • Számítástechnikai alapismeretek
  • Szövött tárgy  készítő
  • Háztartástan
  • Mézes kalács - sütő
  • Udvaros
A beszámolás rendje a szakmai ismeretek megszerzéséről

Gyakorlati vizsga modulonként történik. A követelmények elsajátításáról a képzési folyamat során megszerzett tudása alapján adnak számot a végzős tanulók a készségfejlesztő iskolai munkaközösség által összeállított vizsga és beszámoltatási tematika alapján. Szövés modul esetében a végzés évében a gyakorlati tevékenység során önállóan elkészített munkadarab minősége is beszámít az értékelésbe. A minősítést az oktató team végzi. Az értelmileg akadályozott tanuló korlátai miatt írásbeli és szóbeli elméleti vizsgát tenni nem képes, ezért csak gyakorlati vizsgát tesz.

A képzésről kiadott bizonyítvány
  • Az intézmény nevelőtestülete által elfogadott modulok és al-modulok eredményeit tartalmazó tanúsítvány.
  • A képző intézmény minősíti a végzett tanuló gyakorlati felkészültségét.
  • A képzés befejeztével a minősítést a bizonyítvány jegyzet rovatába vezetjük be.
Vissza az oldal tetejére