Mentoráló intézmény - TÁMOP-3.1.4.B-13/1-2013
A TÁMOP-3.1.4.B-13-1-2013-0001 kódszámú "Köznevelés az iskolában" c. projekt, Módszertani Innováció modul, mentoráló intézményi program című pályázatban benyújtott programtervünket kedvezően bírálták el és elnyertük a Mentoráló Intézményi címet.
A pályázat keretében megvalósítandó módszertani modellünk címe:
"Együtt kerek a világ" - Pedagógusok együttműködése, amelynek programjait a 2014/2015 tanévben valósítjuk meg.
- Szorosabb együttműködés kialakítása a SNI tanulók oktatásában- nevelésében közreműködő szakemberekkel.
- Gyakorlati segítségnyújtás a többségi pedagógusoknak az inkluzív nevelés-oktatás megvalósításához.
- Pedagógiai hatékonyság növelése az inkluzív nevelés - oktatás során.
- A SNI tanulók tanulásának eredményesebbé tétele.
A pályázat programtervében megvalósítandó tevékenységek irányt mutathatnak, és konkrét segítséget jelentenek a többségi iskolákban tanító pedagógusoknak. A pedagógiai hatékonyság növelése érdekében a pedagógusok, gyógypedagógusok és a szülők szoros együttműködésének megteremtése kiemelt célunk. Fontos, hogy a pedagógusok az oktatás, nevelés során felhasználják a szülők gyermekükkel kapcsolatos tudását és tapasztalatát, a pedagógusok, gyógypedagógusok pedig felkínálják szaktudásukat, ismereteiket. A pedagógusok munkájának sikere nagymértékben függ attól, hogy képesek-e a családdal és a fejlesztő gyógypedagógussal közösen kitűzni és megvalósítani a gyermek fejlődésével kapcsolatos célokat, kialakítani az ehhez szükséges oktatási és nevelési környezetet, módszereket.
Programunkban szereplő tevékenységek az együttnevelésben nyújtanak nagy segítséget a többségi pedagógusoknak.
- A pedagógus megismerheti a szülő gyermekével kapcsolatos tudását, tapasztalatait.
- Segíti a pedagógusokat, és a szülőket, hogy elfogadóbbá váljanak a tanulóval szemben.
- Megvalósulhat a gyermek fejlődése érdekében, a közös célok kitűzése és a megvalósuláshoz közös feladatok kijelölése.
- Segítséget ad a szülőknek, hogyan támogassák gyermekük tanulmányi előmenetelét.
- Feltárja a tanuló, társai aktuális problémáit és lehetőségeket keres azok megoldására.
- Értékeli a célok megvalósulását, elemzi erősségeit és fejlesztendő területeit.
- Szülői elégedettség megteremtése.
SNI ellátásával kapcsolatos dokumentumok áttekintése:
Segítséget adunk a többségi iskolában dolgozó pedagógusoknak, a szakértői véleményben megfogalmazott korrekciós és nevelési tanácsok alapján, hogyan tudják az egyénre szabott órai differenciálást folyamatosan megvalósítani.
Bemutató órák és az azt követő konzultációk:
Bemutatjuk, hogyan valósulhat meg a tanítási órákon, a gyakorlatban a tanulók differenciálása, önálló munkavégzése, ellenőrzése egyéni képességeiket figyelembe véve és közvetlen kétszemélyes helyzetek megteremtése.
Tanulást segítő eszközök bemutatása:
Példát adhat a többcsatornás tanítás-tanulás megvalósulására és a tanulók képességeinek megfelelő feladatvégzésére, mely fenntartja a gyermekek kíváncsiságát, tanulási motivációs szintjét és, ezáltal hatékonyabb lesz az oktatás.
Előadás és megbeszélés többségi pedagógusokkal az SNI tanulók hatékony fejlődése érdekében:
Tanulás módszertani és egyéb SNI ellátással kapcsolatos előadásokkal támogatást nyújtunk a többségi pedagógusoknak, hogy a sajátos nevelési igénynek és a tanuló képességeinek megfelelő oktatást tudjon biztosítani, ezáltal a tanuló sikerélményhez juthat, és a tanulási motiváció fennmaradhat.
Oktatás játékosan:
A gyerekek tanulási motivációja, kíváncsisága, kitartása jobban fenntartható, játékos formában megvalósuló oktatással, mely által eredményesebbek lesznek.
A pedagógusok módszertani tárháza gazdagodhat.
A célunk bemutatni, hogy a csoportban lévő gyengébb képességű tanulók hogyan tudnak önállóan differenciált feladatokat megoldani, ellenőrizni képességeiknek megfelelően.
A fejlesztő foglalkozások bemutatásával a különböző képességterületek sokszínű fejlesztési lehetőségeit mutatjuk be, amellyel a SNI tanulók képességeinek fejlesztéséhez nyújtunk segítséget.
Havi rendszerességgel előzetes bejelentkezés alapján biztosítunk óralátogatási lehetőséget, hogy ismerkedjen a gyógypedagógiai módszerekkel, eszközökkel, játékokkal melyet saját munkája során adaptálhat.
Az érzékenyítő foglalkozások során, empatikus úton szerzett élmények, ismeretek alkalmasabbá teszik a pedagógusokat, kortársakat a másság befogadására, elfogadására.